Idrettens tekstilinnsamling

Gjennom et samarbeid mellom Norges idrettsforbund, Right To Play, UFF – og lokale idrettslag, har vi valgt å sette ut to innsamlings containere. Den ene containeren står på Eik og den andre på Meny Eiktoppen.

2016-08-29
Catharina2016

1 kilo = 1 krone / Idrettens tekstilinnsamling

Et samarbeid mellom Norges idrettsforbund, Right To Play, UFF – og lokale idrettslag. Store inntektsmuligheter for idrettslag!

Norges idrettsforbund har inngått en samarbeidsavtale med Right To Play og UFF hvor idrettslag gjennom "Idrettens tekstilinnsamling" får mulighet til å samle inn klær, sko og andre tekstiler til inntekt for sitt idrettslag.

For hvert kilo tekstil som samles inn går én krone til idrettslaget. Et idrettslag som klarer å engasjere lokalmiljøet til å gi tekstiler jevnlig kan få mer enn 10.000 kroner pr. innsamlingscontainer i året.

I tillegg til kilogodtgjørelse får idrettslaget et engangshonorar på 1.000 kroner for hver innsamlingscontainer de setter ut på nye oppstillingsplasser, og personen som finner oppstillingsplassen får 1.000 kroner.

Innsamlingen krever minimalt med arbeid og oppfølging fra idrettslaget etter at en avtale om utplassering av innsamlingscontainer er i orden. Vi anbefaler derimot at idrettslagets leder og eventuelt kontaktperson for innsamlingen setter seg litt inn de ulike prosessene før dere melder dere på.

Hvorfor samarbeider NIF med UFF?

Erfaring og rutine: UFF (U-landshjelp fra Folk til Folk) har over 30 års erfaring fra bransjen og gode rutiner ved henting, rapportering og salg av brukte tekstiler. UFF dekker hele Norge og er gjennom sitt medlemskap i Innsamlingskontrollen en pådriver for ordnede forhold i bransjen.
Miljøgevinst: For hvert kilo tekstil som samles inn til UFF sparer vi miljøet for utslipp av 4,9 kilo karbondioksid sammenlignet med produksjon av nye tekstiler.
Utvikling av jenter i Afrika og Asia: De resterende midler som skaffes gjennom Idrettens tekstillinnsamling går til ulike prosjekter med fokus på jenters utvikling i Afrika og Asia.
Viktig beskjed vedr utplassering av containere:
I områder hvor UFF ikke allerede er etablert med egen innsamling vil vi sammen måtte finne løsninger på ulike logistiske utfordringer. Det gjelder for eksempel antall containere som må utplasseres og lagringsplass for større mengder tekstiler slik at innsamlingen kan foregå på en miljømessig og økonomisk forsvarlig måte.

Les mer her