Oppdatering fra FK Eik Tønsberg om situasjonen fremover

Vi har laget en oversikt med spørsmål/svar basert på dagens situasjon med aktivitetsstopp i idretts-Norge.

2020-03-26
eik-tonsberg

De nærmeste dagene og frem mot påske vil vi få mer informasjon og ulike estimater på hvor lenge aktivitetsstansen vil vare fra FK Eik Tønsberg og idretten som helhet.

Banene våre er fortsatt stengt for fotballaktivitet, og vi får en del spørsmål knyttet til hva som er lov rundt egentrening. NFF har bedt Helsedirektoratet om å presisere forbud mot organisert idrettsaktivitet, og oppfordrer inntil da om at banene stenges.

Tønsberg kommune har hele tiden vært tydelig på at man ikke skal benytte idrettshaller og idretts- og aktivitetsanlegg.

Vi holder dere oppdatert så fort ny informasjon kommer.

Klubben oppfordrer alle til å støtte opp om den nasjonale dugnaden om å begrense sosial kontakt med andre, som er det viktigste våpenet i kampen mot smitten. På den måten kan vi komme raskere tilbake til hverdagen.

Spørsmål og svar

• Mitt barn har lyst å trene fotball i disse dager. Kan han eller hun det?

Svar: Vi oppfordrer til å holde aktiviteten oppe hjemme i første omgang. Tønsberg kommune har besluttet å stenge banene for all form for aktivitet inntil videre. Målene er låst sammen. Vi ber at forbudet om bruk av banene respekteres.

• Hvordan kan trening hjemme fikses?

NFF vil vi i tiden fremover dele linker med øvelser, tips og råd som du kan gjøre alene eller sammen med noen få. Husk at det er viktig å lytte til råd fra helsemyndighetene!

Les mer om det her: https://www.fotball.no/tema/nff-nyheter/2020/tips-til-aktiviteter/

• Blir 2020-sesongen arrangert?

Svar: Vi setter vår lit til at tiltakene som nå gjøres av myndighetene, vil gi effekten vi alle ønsker oss, nemlig at smittetilfellene synker drastisk. Det er viktig å understreke at sesongen på ingen måte er avlyst på nåværende tidspunkt. Det planlegges mot at kampene i 2020-sesongen skal spilles, men at starten – med bakgrunn i den situasjon som har oppstått – pr nå er utsatt.

• Hva nå med medlems- og treningsavgift for 2020?

Svar: Medlems- og treningsavgift ble sendt ut til alle før det ble stopp i all aktivitet. Mange har allerede betalt del 1 av treningsavgiften som er sendt ut. Styret og administrasjonen i klubben ber om at den betales inn. Da hjelper du klubben din i en vanskelig tid fremover. Det vil gjøres en avkortning på del 2 av treningsavgiften som sendes ut på høsten, på grunnlag av hvor lang aktivitetsstansen faktisk blir.

• Blir EMS-cup arrangert 9. mai?

Svar: Klubben følger utviklingen og rådene som til enhver tid gis av helsemyndighetene og idrettsforbundet/fotballforbundet. Vi håper at tiltakene som nå gjøres av myndighetene vil gi effekten vi alle ønsker oss, slik at EMS-cup kan arrangeres som planlagt. For FK Eik Tønsberg vil selvsagt smittevernhensyn, gjeldende reguleringer til enhver tid, samt en førevar-holdning, være tungtveiende i alt vi foretar oss fremover. EMS-cup gjennomføres kun dersom rådene fra myndighetene er tydelige på at idretten kan starte opp igjen for fullt i mai. En beslutning rundt gjennomføring av EMS-cup vil derfor bli tatt rundt månedsskiftet mars/april, slik at alle informeres i god tid i forveien.

• Dekker fotballforsikringen egentrening for våre spillere?

Fotballforsikringen dekker normalt organisert aktivitet. Nå står vi i en midt oppe i en situasjon hvor organisert aktivitet har opphørt. Det er derfor viktig at spillere i alle aldre oppfordres til å fortsette å trene. NFF har i dialog med Gjensidige blitt enige om at fotballforsikringen nå utvides slik at den også dekker egentrening så lenge dagens situasjon vedvarer. Dette betyr at all strukturert egentrening som fotballaktiviteter, løpetrening og styrketrening.

• Mitt barn skal delta på andre turneringer i år, hva skjer med de ulike turneringene?

Svar: Påmeldingsfristene til de største turneringene, Norway- og Dana Cup er utsatt til månedsskiftet mai/juni. Turneringene har sikkerheten til deltagerne som sin førsteprioritet og vil ta sin del av ansvaret for å forhindre spredning av koronaviruset. Begge turneringer har løpende dialog med nasjonale helsemyndigheter og vil følge de anbefalinger som kommer. De jobbes for å gjennomføre turneringene som planlagt, men det er naturligvis en forutsetning at det er forsvarlig å gjennomføre.

• Vi har behov for informasjon. Hvem kontakter vi?

Svar: Styret har hatt og vil fortsette med ukentlig statusmøte om koronasituasjonen. For å være oppdatert med svar på spørsmål som angår medlemmene våre, og tilpasse oss de endringer som fortløpende vil komme. Facebook-gruppene for trenere og årgangsledere vil benyttes for spørsmål og informasjon.
Ellers har styret følgende kontaktpersoner:

Leder barn - Pål Egeland, pbe@sagawelco.com
Leder ungdom - Kristine M. Brattbakk, kristine.midtlyng.brattbakk@nav.no
Leder egne cuper/turneringer - Tarjei S. Grimstad, tarjei.solum.grimstad@outlook.com
Styreleder - Olav Bolseth, olav.bolseth@nli.no

MTOTFLS

Ingen aktiviteter tilgjengelig for øyeblikket