FK Eik Tønsberg fra 01.01.20

Fra 1. januar 2020 er etableringen av FK Eik Tønsberg en realitet.

2019-12-20
eik-tonsberg

Fra 1. januar 2020 er etableringen av FK Eik Tønsberg en realitet. Klubbene har vært igjennom en prosess gjennom hele 2019 med sonderinger, forhandlinger, avtaleinngåelse og forberedelser med den hensikt å slå sammen klubbene FK Tønsberg og Eik IF Tønsberg. Som alltid i slike sammenslåingsprosesser så er det mange og tidvis også krevende forhold å avklare.

Det overordnede formålet med sammenslåingen har vært å få til en ny satsning på toppfotball i Tønsberg samtidig som man ønsker å ivareta satsning på bredde. Det betyr at klubben ønsker å tilby fotballaktivitet både som et rent sosialt aktivitetstilbud, men også som et springbrett for videre sportslig satsning for de som ønsker det.

Disse ambisjonene er ikke motstridende for oss og det har vært viktig å finne en felles plattform og identitet for den nye klubben. Catharina Schlytter Henrichsen og Agnar Svendsen har hatt ansvar for å kjøre en intern prosess for å danne grunnlaget for denne felles plattformen.

I denne prosessen har mange medlemmer i klubbene engasjert seg samtidig som klubbene har søkt profesjonell bistand fra Karin Ørbeck i NFF, og ikke minst faglig analyse inkludert formulering av resultatene samt grafisk design av logo fra kommunikasjonsbyrået Færd AS.

Verdigrunnlag
FK Eik Tønsberg sin visjon ved sammenslåingen av Eik IF Tønsberg og FK Tønsberg er å bygge én felles klubb for bredde og topp. På den måten kan begge klubbenes posisjoner videreføres, nemlig Eiks posisjon som en kvalitetsklubb for bredde og FKTs posisjon som felles toppfotballsatsning for Tønsberg-regionen. Vi skal således bygge en klubb for hele Tønsberg gjennom involvering, engasjement og begeistring.

Tradisjon
Vi skal være stolte av hvor vi kommer fra og av klubben vår. Vi skal representere Tønsberg på en god måte gjennom ekte engasjement, godt humør og positiv innstilling. Vår historie er full av store øyeblikk. Med hardt arbeid og engasjement på ulike arenaer skal vi jobbe for å skape nye stolte øyeblikk for byen og klubben.

Relasjon
Vi skal være en inkluderende klubb hvor ingen står over andre. Vi tenker helhet og setter alltid klubben først. For oss er gode relasjoner like viktig utenfor banen som på, derfor skal vi ta godt vare på våre frivillige, foresatte, sponsorer, samarbeidspartnere og vårt publikum. Vi snakker pent om konkurrentene våre og møter folk med respekt.

Ambisjon
Vår ambisjon er å bygge en klubb for alle – både topp og bredde! Vi skal jakte prestasjon og profesjonalitet i sportslig satsning mot toppen, men samtidig gi bredden et godt aktivitetstilbud med trygge sosiale rammer. Vi skal stille høye krav til hverandre og skal bygge toppfotballkultur med utgangspunkt i bredden og egen talentutvikling. Vi vet det tar tid å bygge klubb og skal jakte løsninger som holder over tid.

Ny logo
Vår nye logo skal både si noe om vår historie, peke fremover og signalisere at vi er et samlende byprosjekt. Derfor er Slottsfjellet valgt som symbol og jobben har bestått i å modernisere og fornye dette. Logoen består av to hovedelementer. "Kronen" skal symbolisere styrke, kjærlighet, krigersk holdning, beskyttelse, forsvar og kontroll. De tre grunnpilarene representerer verdien Tradisjon, Relasjon og Ambisjon.

Vi er stolte av resultatet, gleder oss til fortsettelsen og håper du vil bli med på reisen videre!

Fotballhilsen FK Eik Tønsberg